Sambandscentralen

15.06.2018

En viktig process för mig har varit att få ordning på mitt inre system och hitta ett fungerande sätt att samarbeta på. Jag brukar försöka förklara det med att jag ibland är amivalent där det finns flera möjliga beslut att fatta. Dessa möjliga beslut bygger allt som oftast på olika logiker. För er som arbetat tvärvetenskapligt någon gång eller jobbat med samverkan mellan organisationer har kanske noterat att det inte är så enkelt, just för att det är svårt att förstå de andras logiker.  

Alla människor behöver en ledningscentral

En enkel variant är känslologiken och den rationella logiken, något som de flesta nog känner till. Känslologiken säger kanske att jag nog kan äta alla fem munkar som jag köpt hem, medan den rationella logiken säger att jag inte bör göra det för att jag då dels måste köpa nya till gästerna som kommer (och det hinner jag inte), dels att jag redan är mätt (jag har ju nyss ätit) och dels att om jag äter ännu mer nu så kommer jag inte att orka äta något när gästerna väl är här (och det kan uppfattas som lite ohövligt). 

Alla människor är ambivalenta ibland. I mitt inre system kan det finnas tio konkurrerande logiker som bygger på helt olika grunder. Att sitta på jobbet hela dagarna är inte rationellt för mitt lilla tioåriga jag, medan det för mitt intellektuella jag (V) är en stimulans och för mitt vuxen-jag (T) är en nödvändighet av finansiella och sociala skäl. För att kunna balansera upp behöver sambandcentralen, eller ledningssystemet fungera. Av ledningssystemet krävs att det är lyhört för diverse problem och behov och kan balansera dessa på ett bra sätt. Ledningssystemet behöver därför vara både kunnigt och lyhört. När jag valde att skriva in mig på lasarettet valde jag också att frånta sambandscentralen sitt ansvar för ett tag. Det var enda sättet att få hjälp. Hade jag itne gjort det hade jag aldrig kommit in. Därför känns det också lite oroande nu när jag känner att ledningssystemet behöver ytterligare ledningsstöd och jag är lite osäker på hur jag skall få till det. Var hittar man det? Efter att ha testat psykiatrin så ser jag att den inte kan hjälpa mig. Senast jag försökte det gick flera år ner i avloppet. Den som senast fick det att fungera var ju jag själv när jag valde att ta över kontrollen. Tror att det jag behöver är mer självempati och någon i mitt system som tillåter oss att leka lite. På något sätt kommer semestern alldeles ypperligt i tid detta år. Det ligger en insjö ett stenkast härifrån, så varför inte ta ett dopp såhär på fredag kväll. Tror att det är en order från ledningscentralen.  

© 2018 Mina jag & Mig - En alldeles vanlig blogg
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång